Zaplecze SEO – własne czy zewnętrznej firmy?

Zaplecze SEO to konkretne strony, na których publikowane są artykuły, które pozwalają pozyskać wartościowe linki do naszej strony, co ostatecznie ma na celu podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce, a także budowanie autorytetu i wartości strony.

Współpracując z firmą zajmującą się pozycjonowaniem, najczęściej natrafiamy na sytuację, gdy firma ta tworzy własne zaplecze i umieszcza linki do naszej witryny. Zaletą tego rozwiązania jest brak ponoszenia rzeczywistych kosztów tworzenia i utrzymania stron (hostingi, domenty, prace programistyczne). Problem może pojawić się w sytuacji, gdy nie jesteśmy zadowoleni z usług firmy pozycjonującej i chcemy ją zmienić. Wtedy z dnia na dzień możemy utracić wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, gdyż firma z zapleczem nie będzie miała interesu, by utrzymywać na swoich stronach linków do naszego serwisu.

Może warto zatem zastanowić się nad własnym zapleczem? Daje ono nam pełną kontrolę nad stronami zapleczowymi i brak zależności od firmy pozycjonującej. Minusem są jednak koszty utrzymania serwisów. Warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, gdy skala naszego biznesu jest na tyle duża, że w firmie rozważamy zatrudnienie specjalisty od SEO.

Możemy też zlecić tworzenie naszego indywidualnego zaplecza SEO, warto wtedy sprawdzić, czy wycena obejmuje późniejsze zarządzanie stronami oraz ich pozycjonowanie.

Należy również sprawdzić konkurencję w naszej branży. Jeżeli pozycjonujemy się na słowa mało konkurencyjne, to może okazać się, że nie ma w ogóle sensu budować rozbudowanego zaplecza i wystarczy korzystać z ogólnodostępnych źródeł linków.

Przy dużych serwisach komercyjnych sprawa może już nie być taka prosta i wymagane będzie wspieranie się linkami zewnętrznymi pochodzącymi ze zbudowanych zapleczy.

Plusem posiadania własnego zaplecza, jest kontrola treści oraz reklam na stronach. Można także zarabiać na reklamach czy zbierać listy mailingowe dla naszej działalności. To pozwoli na to, żeby zaplecze zarabiało na siebie, a nie było jedynie kosztem.

Jak zatem widać, plusów i minusów każdego rozwiązania jest kilka, a żeby podjąć decyzję, należy wykonać szczegółową analizę kosztów oraz sytuacji rynkowej firmy.