Linkowanie wewnętrzne (internal linking) to tworzenie linków do poszczególnych podstron w obrębie danej witryny, które umożliwiają użytkownikom i robotom wyszukiwarek dotarcie do wszystkich podstron w obrębie strony.

Prócz względów typowo użytkowych (możliwość przekierowania internauty do wskazanego punktu na stronie), linkowanie wewnętrzne jest szalenie ważne także z perspektywy SEO. Roboty Google zwracają uwagę na to, czy dana strona linkuje wewnętrznie, analizując każdy link i oceniając sposób jego wstawienia. Linki wewnętrzne są swojego rodzaju wskazówką dla internautów i robotów indeksujących, drogowskazem od właściciela strony, który zachęca do przejścia w inne miejsce serwisu.

Linkowanie wewnętrzne na stronie:

  • porządkuje stronę i pomaga w nawigacji,
  • zapewnia skuteczne indeksowanie stron przez Google,
  • poprawia pozycję słów kluczowych,
  • zmniejsza współczynnik odrzuceń.

Przykłady linkowania wewnętrznego:

  • menu strony,
  • linkowanie kontekstowe – polega na umieszczeniu linku w treści artykułu, do wpisu, który uzupełnia treść artykułu,
  • linkowanie listą wpisów powiązanych – polega na umieszczeniu na końcu artykułu linków do starszych/nowszych bądź podobnych wpisów.

 

O czym warto pamiętać tworząc linki wewnętrzne?

  1. Stosuj ścieżkę nawigacji (breadcrumbs)

Breadcrumbs, czyli okruszki chleba, to ścieżki nawigacji, znajdująca się tuż pod głównym poziomym menu, która pokazuje ścieżkę przebytą przez użytkownika. Funkcjonalna ścieżka nawigacji pozwala internautom w szybki sposób wrócić do konkretnego punku ścieżki. Dla Robotów Google to natomiast linki wewnętrzne, które porządkują linkowanie wewnętrzne strony (często breadcrumbs są wyświetlane w wynikach wyszukiwarki).

Przykładowo wygląda tak: Strona główna → Kategoria → Podkategoria → Produkt

  1. Twórz anchor teksty składające się z kilku wyrazów

Ważne jest, by anchor teksty dobrze opisywały co znajduje się pod dodanym linkiem wewnętrznym i miejsca, do którego chcemy skierować internautę. Dzięki temu użytkownik chętnie przejdzie na podstronę. Wpływa to także pozytywnie na tworzenie fraz z długiego ogona (long tail).

  1. Pamiętaj o regule 3 kliknięć

Wykonując maksymalnie 3 kliknięcia, powinniśmy móc dojść do każdej strony w serwisie. W praktyce ciężko jest zbudować stronę w ten sposób, ale warto tą regułę stosować przy budowania serwisu. Ma to ogromny wpływ na UX strony i odbiór portalu przez internautów.

  1. Linkuj do strony głównej i podstron

Zazwyczaj zamieszczamy link do strony głównej w logo z odpowiednio atrybutem „alt” zawierającym nazwę firmy i najważniejsze słowo kluczowe. Oczywiście linkować wewnętrznie możemy do każdej podstrony w serwisie – kategoria, Podkategoria, produkt, inny artykuł na blogu. Ważne, aby link wewnętrzny pojawił się w odpowiednim miejscu a jego obecność była uzasadniona (na przykład przez poruszaną treść w danym akapicie).

  1. Stwórz mapę strony HTML

Mapa strony HTLM to strona zawierająca odnośniki do wszystkich podstron w serwisie. Linki podane są w formie listy odnośników, która wkomponowana jest w design strony. Jest ona szczególnie pomocna dla robota Google i dla internautów, którzy szukają konkretnych odnośników. Warto połączyć mapę strony HTML z jej wersją XML.

  1. Nie przesadzaj z ilością linków wewnętrznych

Nie ma odgórnie narzucanych limitów linków wewnętrznych. Warto jednak pamiętać o tym, że zbyt duża ilość linków może spowodować, że roboty Google zignoruje część z nich. Nie warto także dodawać kilku identycznych linków wewnętrznych w obrębie jednej podstrony (po uwagę zostanie wzięty tylko jeden link, reszta zostanie zignorowana).

  1. Stosuj atrybut title i _blank

Każdy link wewnętrzny powinien być opatrzony atrybutem title (opisem), który będzie odpowiadał frazie kluczowej/long tail, pod jaką kryje się link wewnętrzny. Warto także rozważyć dodania atrybutu _blank, który pozwoli automatycznie otworzyć link w nowej karcie przeglądarki.

Mamy nadzieję, że podane wskazówki ułatwią Ci optymalizację linkowania wewnętrznego! Warto korzystać z tego sposobu osadzania linków, gdyż to dobra praktyka zarówno dla internautów, jak i z perspektywy pozycjonowania oraz SEO.